powrót do www.waterjet.org.pl
waterjet.org.pl Strona Główna waterjet.org.pl


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Optymalny udział ścierniwa w strudze
Autor Wiadomość
Rysiek 

Dołączył: 24 Lis 2008
Posty: 63
Wysłany: 2011-02-23, 10:42   Optymalny udział ścierniwa w strudze

Mam pytanie. Czy istnieje optymalny (przy określonych parametrach ciśnienia i wydatku wody) udział ścierniwa w strudze wodno-ściernej? Pod pojęciem optymalny rozumiem udział, przy którym struga osiąga maksymalną zdolność erozyjną (obróbkową).
 
     
Rysiek 

Dołączył: 24 Lis 2008
Posty: 63
Wysłany: 2011-03-02, 13:50   

Energia strugi wodno-ściernej (o stałym ciśnieniu i wydatku wody) zwiększa się wraz ze wzrostem udziału ścierniwa: w początkowej fazie niemal liniowo - przyrost energii jest proporcjonalny do wzrostu udziału ścierniwa. W dalszej fazie następuje zmniejszenie dynamiki przyrostu aż do momentu osiągnięcia maksymalnej wartości w punkcie przegięcia krzywej ilustrującej tę zależność. Dalsze zwiększanie udziału ścierniwa powoduje obniżenie energii strugi wodno-ściernej wskutek dławienia przepływu nadmiernym udziałem ścierniwa. Na tej podstawie można stwierdzić, że istnieje optymalny udział ścierniwa w strudze wodno-ściernej, przy którym osiąga ona maksymalną zdolność obróbkową.
 
     
kali77 
inżynier waterjet


Wiek: 50
Dołączył: 09 Gru 2009
Posty: 212
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2011-03-05, 06:28   

Rysiek, I masz rację. Tylko to są wywody czysto naukowe. A w praktyce... a do Praktyków się zaliczam, istotne jest jaki materiał tniesz, stal, płytkę, czy szkło i musisz ustalić tan przepływ empirycznie. Bo oprogramowanie automat OMAX-a tego za Ciebie nie zrobi. Zawsze to ostatecznie operator widzi, czy ma za dużo garnetu, czy za mało. Dlatego musi być system ręcznego doregulowania przepływu garnetu, bo i inaczej marnuje się on. Niestety... oprogramowanie automat OMAX-a jest dla bogatych firm, które nie liczą kosztów cięcia.
_________________
www.borawskikrzysztof.blogspot.com
 
 
     
szymon6789 

Wiek: 46
Dołączył: 05 Mar 2011
Posty: 12
Wysłany: 2011-03-05, 16:52   

A ile ścierniwa powinna zużywać oszczędna maszyna na jedną zmianę?
_________________
Samowiedza jest pierwszym krokiem
na drodze do osiągnięcia mądrości"
----------D. Kindresley---------
 
     
Dekiel 

Dołączył: 22 Sty 2010
Posty: 98
Wysłany: 2011-03-05, 20:40   

Źle zadane pytanie.

Powinno być:

Ile ścierniwa potrzeba do wycięcia konkretnego detalu na danej maszynie.
_________________
Maszyna bez czowieka jest kupką złomu. www.kimla.pl
 
     
kali77 
inżynier waterjet


Wiek: 50
Dołączył: 09 Gru 2009
Posty: 212
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2011-03-06, 16:47   

szymon6789,
Cytat:
A ile ścierniwa powinna zużywać oszczędna maszyna na jedną zmianę?


Hmmm... Zmiana nie jest dobrym wymiernikiem. Tutaj trzeba porównywać zużycie garnetu przez daną maszynę na konkretnym ciętym detalu. Różnice u poszczególnych producentów będą nawet kilkukrotne. Szczególnie w maszynach korzystających z automatu tak jak OMAX-y. Tam decyduje program... Który "nie widzi" materiału, "nie widzi" jego twardości, BA, nawet stołu obróbczego "nie widzi". I gdzie tu wtedy liczyć na ekonomię?? :mrgreen:
_________________
www.borawskikrzysztof.blogspot.com
 
 
     
Rysiek 

Dołączył: 24 Lis 2008
Posty: 63
Wysłany: 2011-03-07, 10:57   

Moim zdaniem, dodatkowe pytanie dotyczące zużycia ścierniwa podczas cięcia można sformułować następująco:

Czy są inne kryteria (inne niż maksymalizacja energii strugi wodno-ściernej) optymalizacji udziału ścierniwa w strudze wodno-ściernej?

Odpowiedź brzmi: tak są. Takim kryterium jest właśnie minimalizacja kosztochłonności procesu przecinania. Optymalny (według tego kryterium) udział ścierniwa ma również konkretny wymiar (naturalnie w odniesieniu do strugi o stałym ciśnieniu i wydatku). Ręczna regulacja wydatku ścierniwa w strudze wodno-ścierniej ma się nijak do minimalizacji kosztochłonności przecinania.

W celu wyjaśnienia skąd zoptymalizowane do przecinania strugą wodno-ścierną oprogramowanie "wie":
- jaki materiał leży na stole obrabiarki,
- jaka jest optymalna prędkości posuwowa podczas cięcia tego materiału po linii prostej, łuku i w narożniku,
należy porozmawiać o matematycznym modelu cięcia. Temat ten zasługuje jednak na oddzielny wątek.
 
     
kali77 
inżynier waterjet


Wiek: 50
Dołączył: 09 Gru 2009
Posty: 212
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2011-03-08, 05:13   

Rysiek, Ha ha ha... Widzę, że kolega się uparł. Automat i ekonomia. To chyba jednak niemożliwe...

Szanuję Kolegę, jego wypowiedzi i wiedzę. Ale czy kolega do tematu nie podchodzi za bardzo naukowo? Model matematyczny nijak ma się do rzeczywistości... Jest tak dużo zmiennych, których automat Software OMAX nie uwzględnia, że właściwie dyskredytuje go to jako coś szczególnego do polecenia...

Same "ładne" okienka... Wizualizacja cięcia... wodotryski... To moim zdaniem mało... Dla klienta liczy się: kasa, ekonomia, koszty... i tego żadna "automatyczna skrzynia biegów" nie uzyska... Na co dzień jeżdżę automatem VW golf, więc wiem...

Automaty są dla kobiet! I dla leniwych Amerykanów.... O tym wie cały świat...

JA CHCĘ MIEĆ wyścigówkę F1 Waterjet z manualną skrzynią biegów, a nie Automat.
W dzisiejszych czasach w świecie maszyn do cięcia wodą jest tak duża konkurencja, że wygrają najszybsi!!!

Coś jakoś nie mogę sobie wyobrazić mojego WV golfa Automat jako demona prędkości... a mam 105 koni pod maską... to niestety żółw... ale jak "płynie".... po dpodze... pełen relaks... zasnąć można... geniusz wymyślił automaty... szkoda tylko, że tak dużo pali....
_________________
www.borawskikrzysztof.blogspot.com
 
 
     
Paweł R. 
inżynier serwisu

Wiek: 42
Dołączył: 08 Mar 2011
Posty: 65
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2011-03-08, 13:26   

kali77 napisał/a:
Same "ładne" okienka... Wizualizacja cięcia... wodotryski... To moim zdaniem mało... Dla klienta liczy się: kasa, ekonomia, koszty... i tego żadna "automatyczna skrzynia biegów" nie uzyska... Na co dzień jeżdżę automatem VW golf, więc wiem...

Automaty są dla kobiet! I dla leniwych Amerykanów.... O tym wie cały świat...

JA CHCĘ MIEĆ wyścigówkę F1 Waterjet z manualną skrzynią biegów, a nie Automat.
W dzisiejszych czasach w świecie maszyn do cięcia wodą jest tak duża konkurencja, że wygrają najszybsi!!!

Coś jakoś nie mogę sobie wyobrazić mojego WV golfa Automat jako demona prędkości... a mam 105 koni pod maską... to niestety żółw... ale jak "płynie".... po dpodze... pełen relaks... zasnąć można... geniusz wymyślił automaty... szkoda tylko, że tak dużo pali....

Nie znasz najnowszego softu Omaxa więc nie zabieraj głosu, z resztą nigdy nie potrafiłeś korzystać ze starszych wersji i nie rozumiałeś mechanizmu działania softu. :mrgreen:
Tak samo jest z Twoim Golfem, gdybyś kupił nowy automat DSG to byś nie narzekał.
Pewnie nie wiesz, ale właśnie Golfy z DSG ścigają się na torze w pucharze samochodów z silnikiem diesla :lol:
 
     
szymon6789 

Wiek: 46
Dołączył: 05 Mar 2011
Posty: 12
Wysłany: 2011-03-08, 21:05   

Moje pytanie nie wzięło sie znikąd. Byłem w kilku zakładach gdzie mieli watrejety i miałem wrażenie że wykonują podobne prace, ale zużycie sciewrniwa bylo u nich rożne. Jedni mówili ze zużywają średnio 5 do 6 ton na zmianę a inni, że 3 do 4 ton.
Pytałem o średne zużycie. A czytając to co pisze Kali77 to mi sie nie za bardzo zgadza bo akurat tam gdzie był "automat" to zuzywali mniej.
Logika Kaliego jest chyba dobra jesli właściciel stoi za maszyną, to wtedy może sobie oszczędzać.
U nas w zakładzie to nawet materiałów biurowych nikt sobie nie żałuje. A co dopiero fachowcy na hali.
_________________
Samowiedza jest pierwszym krokiem
na drodze do osiągnięcia mądrości"
----------D. Kindresley---------
 
     
Paweł R. 
inżynier serwisu

Wiek: 42
Dołączył: 08 Mar 2011
Posty: 65
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2011-03-08, 21:21   

Szymon, ale to jest proste do policzenia, każda maszyna ma stały przepływ garnetu w ciągu minuty, oczywiście zależy to od rodzaju ciętego materiału. Źle zadałeś pytanie, powinieneś pytać o zużycie garnetu w określonej jednostce czasu, a dalej policzyć sobie sam.
Zmiana, zmianie nie równa, nie każdy przez 8h tnie, jeszcze załadunek blachy, wyjęcie detali itp., każdy operator ma inne tempo pracy. Uważam, że jeśli maszyna w ciągu 8h zmiany zrobi 6h efektywnego cięcia to bardzo dobry wynik. Wszystko zależy od grubości materiału i wielkości ciętych elementów :-)
 
     
Paweł R. 
inżynier serwisu

Wiek: 42
Dołączył: 08 Mar 2011
Posty: 65
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2011-03-08, 21:25   

kali77 napisał/a:
JA CHCĘ MIEĆ wyścigówkę F1 Waterjet z manualną skrzynią biegów, a nie Automat.

Przecież w OMAX masz gotową bazę materiałów, ale możesz także definiować własne materiały. Tylko trzeba jeszcze umieć korzystać z takiego ugododnienia- mówiąc Twoim językiem, trzeba umieć dobrać bieg do warunków ruchu ;-)
 
     
szymon6789 

Wiek: 46
Dołączył: 05 Mar 2011
Posty: 12
Wysłany: 2011-03-08, 21:31   

Sorry nie mam możliwości edycji? Oczywiście chodziło mi o zużycie przy jednej zmianie na miesiąc.
_________________
Samowiedza jest pierwszym krokiem
na drodze do osiągnięcia mądrości"
----------D. Kindresley---------
 
     
Paweł R. 
inżynier serwisu

Wiek: 42
Dołączył: 08 Mar 2011
Posty: 65
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2011-03-08, 21:33   

kali77 napisał/a:
Automaty są dla kobiet! I dla leniwych Amerykanów


W każdym automacie to użytkownik decyduję kiedy zmienić bieg- służy do tego pedał przyśpieszenia (gazu). Tak samo jest w maszynach WJ.

PS. sorry za pisanie posta pod postem, ale nie ma możliwości edycji, Adminie da radę coś z tym zrobić?
 
     
Aleksander08

Dołączył: 07 Mar 2011
Posty: 12
Wysłany: 2011-03-09, 15:50   

KALI napisał: JA CHCĘ MIEĆ wyścigówkę F1 Waterjet z manualną skrzynią biegów, a nie Automat.

Oj Kali Kali - jeśli Twoja wiedza na temat wyścigów F1 jest taka sama, jak na temat waterjetów, to może się nie wypowiadaj. Otóż manualne skrzynie biegów w F1 skończyły się około roku 1992, kiedy to zespół Williams F1 wprowadził całkiem nowe rozwiązanie - sterowanie biegami za pomocą klapek przy kierownicy. Obecnie wszystkie "wyścigówki" F1 wyposażone są w automatyczne skrzynie biegów sterowane przez kierowcę za pomocą jedynie 2 przycisków (góra/dół). Samochód F1 nie posiada sprzęgła, a skrzynie biegów działa praktycznie jako automat ;)[/quote]
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group